
Een aansprekende productverpakking geschikt voor de doelgroep legt de verbinding tussen producten, merken en potentiële kopers. Ze trekt de aandacht, wekt behoefte op, prikkelt, informeert en stimuleert mensen tot aankoop. Individuele, eigen productverpakkingen worden vooral ingezet.
- Om merken snel te herkennen en vertrouwen te geven
- Om zich van de concurrentie te onderscheiden,
- Om productvoordelen en reclameboodschappen goed te communiceren
- Wanneer het product uitleg nodig heeft en ruimte voor tekst nodig is
- Wanneer het productontwerp minder indrukwekkend of aantrekkelijk is
- Wanneer vaste handelaren een verpakking verwachten
- Wanneer de opslag en verzending efficiënter moeten worden of
- Ter bescherming van de productinhoud tegen invloeden van buitenaf zoals vochtigheid of vuil.
Ondernemingen, die waarde hechten aan een uniforme merkverschijning, zetten gericht hun corporate design in. Dankzij onverwisselbare huisstijlkleuren en bedrijfslogo’s is een snelle merkidentificatie probleemloos mogelijk. Volgepakte schappen in detailhandels maken het voor besluiteloze kopers tegenwoordig lastig om te beslissen. Een verpakkingsontwerp dat zich onderscheidt en een eerste positieve indruk achterlaat, kan de beslissende koopimpuls geven. Creatieve en hoogwaardige productverpakkingen verhogen de waarde van een product, omdat de koper de waarde van de productinhoud hoger inschat.